Hé makelaar, hoe relevant is jouw informatie?

Ken je dat verhaal van die bomen? Zoveel dat je het bos er niet meer doorheen zag? Dat gevoel hebben veel mensen als het gaat om de overload aan informatie.

Even terug naar vroeger, toen je koe nog met de korte oe schreef. Dat was een tijd waar je onderscheidend was met veel informatie. Had jij de data, dan moesten mensen jou hebben. Daar was het te vinden. En dat is logisch, want hoe meer je weet, hoe beter je mensen kan helpen.

Informatie nerds

Maar: tijden zijn veranderd. Het wereldwijde web is ooit in het leven geroepen en is nu een werkelijkheid die voor veel omslagpunten zorgt. Alle informatie is voor iedereen beschikbaar. Dat is toch mooi? Ja, maar dat vraagt ook om een aanpassing, want iedereen kan alles te weten komen. Informatie is er in overvloed. Dat zorgt ervoor dat iedereen een expert kan worden. En ook dat is nog niet eens zo erg. Het is überhaupt maar de vraag óf het allemaal zo erg is, maar dat terzijde. Het gevolg is niet alleen dat mensen experts worden. Ze worden veeleisend, want zij ontdekken wat er te halen is en vaak willen ze dat  hebben. Ze kennen de opties en vragen er ook om.

Maar dat is één kant van de medaille. Er is nog een andere zijde.

Too much information

Door die overload ziet men soms door de bomen het bos niet meer. Logisch, want wat is waarheid? Wat is noodzakelijk? Wat is een hoofdzaak en wat is een bijzaak? Dat zijn vragen die van belang zijn en dát is juist het punt waar jij je in kan onderscheiden. Want aan de informatie an sich heeft de klant geen behoefte. Ze willen iemand die ze helpt bij het vinden van de juíste informatie. Iemand die ze begeleidt in de wirwar van info.

De rode punt op de kaart

Diep in de chaos van informatie is daar de makelaar. Hij kan de klanten helpen en ze sturen. Jij bent de rode punt die zegt: ‘u bevindt zich hier.’ Precies wat de klant nodig heeft. Wacht vooral niet af tot ze naar je toe komen en laat ze niet aan hun lot over. Toon initiatief en geef relevante informatie(bronnen). Soms moet je iemand ergens bewust van maken voordat hij erachter komt dat ie dat nodig had.

Deel geen random info meer, maar ga doelgericht te werk. Houd de wens van je klant voor ogen, niet die van jezelf. Genoeg info, aan het werk