Wat doet een makelaar op social media?

Een makelaar op social media, dat doet het vast goed. Reken maar! Dat is toch logisch zou je zeggen? Als iemand belt voor een bezichtiging neem je toch ook de telefoon op? Denk je nu: ‘hè, wat is dat voor vergelijking’? Mooi, want op die vraag krijg je antwoord in deze blog.

Goed we zullen meteen met de deur is huis vallen: een makelaar hoort thuis op social media. Waarom? Nou, meer dan de helft van Nederland is actief op een social platform. Facebook heeft bijvoorbeeld een dikke tien miljoen gebruikers in Nederland, LinkedIn meer dan vier miljoen en Instagram bijna vijf miljoen. Wil je de mensen bereiken, dan heb je dus een grote kans dat je online scoort. Dan de volgende vraag: hoe scoor je online? Om die vraag concreet te beantwoorden, geven we een aantal tips voor het social media gebruik.

#1 Scoor met je online etalage

Waarschijnlijk hangen jullie ramen vol met a4’tjes van huizen die te koop staan. Misschien heb je ook wel zo een kek krantje uitgebracht. ‘Open huizen dag’, ‘nieuwe starters woningen’, dat soort dingen. Niks mis mee natuurlijk, maar denk groter. Gooi Facebook vol met je nieuwe huizen. Gebruik social media als je online etalage. Waarom? Het is in essentie gratis en je bereikt makkelijk en snel veel mensen.

#2 Scoor gericht

Nog even over die krant en a4’tjes voor je raam. Want die uitingen moet je misschien gewoon houden, maar je weet niet wie het bekijkt én je weet niet hoeveel mensen er daadwerkelijk iets mee doen. Kortom: het is niet of nauwelijks meetbaar. Daarbij krijgt een starter misschien wel een blad in huis met een seniorenwoning. Verloren kans dus. Social media biedt hiervoor de oplossing. Kies bijvoorbeeld een specifieke doelgroep uit voor dat ene toffe huis. Starters bij starters, rijke mensen bij villa’s, etc. En, de kers op de taart: het is meetbaar! Alles is inzichtelijk: hoeveel links je naar je website krijgt, hoeveel mensen je bericht bekeken, noem maar op.

#3 Scoor persoonlijk

Persoonlijk. Een sleutelwoord voor de dag van vandaag. Wees persoonlijk, vooral op social media. Laat, tussen al die huizen in, zien we je bent. Bijvoorbeeld de mensen achter makelaar. Niet te veel, maar een persoonlijke noot doet het altijd goed.

En dan komen we meteen bij die telefoon. Want waarschijnlijk vraag je je ondertussen wel af wanneer het antwoord komt. Nou, bij dezen. Heel simpel: als de telefoon gaat, neem je die op. Dat is sociaal, maar je wilt ook je klanten te woord staan. Je wilt in contact zijn met je klanten. Dat is precies wat je kan doen met social media: de interactie hebben met je klant. Dus zie de reacties op je Facebookbericht maar als een telefoontje. Opnemen dus.

Allright, let’s go! Of denk je nu: ‘Ja, maar hoe dan?’ Bel dan even met BlackDesk. Die zijn knettergoed in dit soort dingen.

En, ze nemen altijd op!

Succes!