Trend voor de makelaar: digitaliseren kun je leren

Laat die afspraak maar zitten en print het koopcontract niet uit; ondertekenen doen we voortaan digitaal. ‘Dat gaat niet gebeuren’. Nou, reken maar! Oké, morgen misschien nog niet, maar wij staan er niet van te kijken als je binnenkort digitaal het koopcontract ondertekent.

En waarom ook niet? De wereld digitale wereld nadert met rasse schreden. Voor zover hij er nog niet is natuurlijk. Dat gaat verder dan de huizen op je website of een bericht op social media (daarover lees je trouwens meer in deze blog.

Digitale krabbels

‘Waar moet ik dan aan denken?’ Laten we maar eens beginnen met die digitale handtekening. Het is al iets dat loopt en waar verschillende partijen gebruik van maken. Docusign of HelloSign bijvoorbeeld. Je koopcontract kun je zo ondertekenen vanuit je luie stoel. Dat scheelt toch weer een afspraak en wat gedoe. Vooral voor de koper. Dus zeker voor de hem is dit een ideale ontwikkeling.

Virtuele werkelijkheid

Daarnaast is virtual reality een ontwikkeling die je steeds meer terug ziet in de bouw. Bijvoorbeeld bij de nieuwbouw. Zonder dat een gebouw er (compleet) staat kun je met de VR-bril het hele gebouw checken. Ideaal. En dat is toch wel een mooie ontwikkeling in de makelaardij. Een mooi voorbeeld hiervan is het Woonuniversum van VolkerWessels. Door middel van die virtual reality kun je rondlopen in een huis dat nog gebouwd moet worden. Je kunt meubels verplaatsen en ramen en aanbouwen virtueel verplaatsen. Een prachtige ontwikkeling die een hoop uitleg scheelt.

Omdat die ontwikkelingen zo mooi zijn, kun je als makelaar zeker niet achterblijven. Sterker nog: het maakt je werk alleen maar transparanter. Je kunt eenvoudig de klant betrekken. Ook hierin helpt de digitalisering!

24 uur paraat

Is dat alles? Nee, zeker niet. De digitale, online wereld heeft meer uitdagingen. Een voorbeeld hiervan is de 24-uurs economie. Wat je standpunt daar ook over is, als je meedraait in de vastgoedwereld moet je blijven ontwikkelen. Het is net de echte wereld. Want waar ‘vroeger’ nog een duidelijke scheiding was tussen offline en online, gaat het nu meer om ‘inline’. Dat houdt in dat veel mensen 24/7 actief zijn. Althans, de potentie hebben om actief te zijn. Maar ook het verwachtingspatroon ligt hoog, torenhoog! Je moet dus wel mee met je klanten: langere (of flexibele) openingstijden en ’s avonds reageren op e-mails. Soms is dat het verschil wat je moet maken om de klant tevreden te houden.

‘Moet ik echt mee in die ontwikkelingen?’ Nou… ja! Misschien morgen niet, maar de tijd zal het leren. De wereld staat niet stil, de markt ook niet. Misschien duizelt het je, maar wees gerust: digitaliseren kun je leren.